D2Merch: Satser miljøbevisst i Skogstøstraen

David Møller og kompanjong Daniel Engen med den store maskinen som broderer tekst og logoer på tekstilene.
Del på Facebook
David Møller og kompanjong Daniel Engen med den store maskinen som broderer tekst og logoer på tekstilene.
Daniel Engen og David Møller har funnet sin nisje mot miljøbevisste artister, påvirkere og bedrifter. Bedriften D2Merch har doblet omsetningen på kort tid, og har nå ni ansatte.

Av Øyvind Ellingsen

Veien til merkevaren D2Merch var kort da to kamerater som heter Daniel og David slo seg sammen for å realisere drømmen om å drive for seg selv. Daniel har bakgrunn som bassist i et rockeband og arrangør av festivaler, mens David har erfaring som innkjøpsleder. Han har en interesse som ikke mange menn har – sying.

Fikk sykurs i gave
– Jeg fikk en symaskin i gave fra kameratene på 30-årsdagen, og et sykurs av bestemor til kona. Jeg var eneste mann på kurset, forteller han og smiler. Interessen har nå blitt til en lønnsom bedrift som holder til i Skogstøstraen. Nå er den lille symaskinen byttet ut med en større industrimaskin som broderer logoer og tekst på gensere, T-skjorter og annet tøy som artister og influensere, eller påvirkere, selger på konserter, på sosiale medier eller nettsider.
Men tradisjonelle bedrifter har også fått øye på den lille bedriften som tilbyr alt fra a til å innen merchandise. Slakter Idøse, Fisketorget og andre kjente bedrifter er på kundelisten.
– Er det ikke et norsk ord for merchandise?
– Det er ikke lett, for det er som merkevaren ketchup, svarer David.
På wikipedia blir merchandise oversatt til handelsvarer, som ikke er presist. For kundene er det T-skjorter, jakker, luer, plakater, flagg, buttons, capser og stort sett alt som kan trykkes, broderes og lages for å markedsføre artisten, bedriften og andre som buker det i merkevarebygging.

David Møller og Daniel Engen startet D2Merch i 2019 og har økt omsetningen fra 4,3 millioner kroner første året til 9 millioner kroner året etter.
Bærekraft er viktig
– Vi tilbyr et totalprodukt fra design til ferdig produkt, nettsalg og markedsføring på sosiale medier.
Da koronaen traff oss ble nettsalg enda viktigere, og det har gitt positivt utslag på omsetningen, forteller Daniel Engen.
Kameratene er opptatt av at det de produserer skal være kvalitet, men like viktig er det at produktene er bærekraftige.
– Vi bruker kun sertifiserte leverandører. Bærekraft er ikke bare miljø, men like mye at det ikke brukes barnearbeid i produksjonen og at lokalene er rene og at arbeidsforholdene er gode, sier David.
Neste gang du kjøper med deg en T-skjorte fra Skambank-konserten, eller en morsom, men likevel alvorlig genser, fra påvirkeren Veronica Simoné Fjeld er den laget på Tasta.