Månedens bedrift: Stort hjerte for dyr 

Del på Facebook
Veterinær Pål Høie Abrahamsen ved Dyrlege Abrahamsens Smådyrklinikk er glad for at flere er blitt flinkere til å gi god omsorg til kjæledyr, og er blitt mer bevisste på behandlingsmuligheter. 
Dyrekjær: Pål Høie Abrahamsen var glad for å kunne starte sin egen smådyrklinikk, slik at han kunne sette ut i livet sin visjon for dyrehelse.

Andreas Thorsen 

andreas@tastavis.no 

Hva driver bedriften med? 

– Det er jo a dyrlegetjenester til smådyr. Ved sykdom eller skader undersøker vi – røntgen og ultralyd – medisinerer, utfører kirurgi. Vi gjør også rutinemessige ting som tannrensing og kastrering. I tillegg har vi en liten butikk hvor vi selger fôr, noen pleieprodukter, leker, og utstyr som bånd.  

 

Hvordan har bedriften endret seg fra begynnelsen til i dag? 

– Det har ikke vært så mange forandringer. Dyr forandrer seg jo ikke, men veterinærmedisinen gjør jo det, og der følger vi utviklingen. Innen diagnostikk har det vært gjort fremskritt, og det øker mulighetene våre for å hjelpe dyrene.  

 – Ellers, så har det nok blitt mer kø på venterommet med årene, ettersom stadig flere dyreeiere har funnet veien til oss.  

Godt synlig: De aller fleste vet nok hvor Dyrlege Abrahamsens Smådyrklinikk ligger – man ser den om man drar gjennom Randabergveien.

Hva har vært høydepunktet til nå? 

– Som dyrlege opplever man mange små seire og mange små tragedier. En positiv utvikling, som kan sies å være et høydepunkt, er at dyreeiere er mer bevisste nå enn før. De vil gjøre mer for å hjelpe kjæledyret sitt – de ønsker at alle muligheter for behandling vurderes.  Jeg har alltid hatt som prinsipp at jeg ikke avliver friske dyr, og det er større aksept for dette nå enn før.  

 

Hva har vært noen av utfordringene så langt? 

– Det er å finne tid til folk. Det er frustrerende når gode kunder ringer, og vi er fullbooket. Utfordringen er å få tatt imot alle som vil ha time.  

 – Med korona ble det jo fullstendig stopp først, og så ble det veldig travelt igjen. Mange har kjent på ønsket om kjæledyr i dagene hjemmekontor, så enda flere har anskaffet seg det.   

 

Hvilke planer har dere fremover? 

–  Bare å gå på med krum nakke, og fortsette å være den beste dyrlegeklinikken vi kan.   

  

Når ble bedriften startet: 2005  

 

Antall ansatte og daglig leder: 3 ansatte, Pål Høie Abrahamsen er daglig leder