Månedens bedrift:  Alltid i utvikling, slik som bilene de reparerer 

Del på Facebook
Avdelingsleder Asgeir Rambøl og kunderådgiver Alexander Håvarstein er opptatt av at Øyjord Bilverksted hele tiden skal holde tritt med markedets og kundenes behov.

Noen stopper der bare for å fylle bensin, mens andre kommer fordi de trengs mer for å få doningen til å kjøre som den skal. Ved Uno-X i Randabergveien ligger Øyjord Bilverksted, hvor de setter sin stolthet i å kjapt finne feilen og fikse problemet uansett hva slags bil du har. 

Andreas Thorsen 

andreas@tastavis.no 

Hva driver bedriften med? 

– Vi er et godkjent bilverksted som tilbyr alle tjenester relatert til bil. Vi har våre særlige styrker, som feilsøking, og vi jobber for å utvide og oppgradere tjenestetilbudet vårt. Det nyeste skuddet på stammen blir tilvirking av bilnøkler, som vi har forberedt oss på å kunne tilby. Vi tar imot flunkende nye så vel som gamle biler. Mange tror at man må til et merkeverksted i garantitiden for en ny bil, men det stemmer ikke – man trenger ikke å vente i fem år.  

 

Hvordan har bedriften endret seg fra begynnelsen til i dag? 

– Vi har hele tiden bygget kompetansen vår, slik at vi kan ta de fleste problemstillinger 

rettet mot bil. Han som gjør feilsøk på innkomne biler hos oss er helt rå! I det hele tatt har det å gi biler diagnose utviklet seg i takt med at de har blitt mer moderne. Vi har tre ansatte på huset som er utdannet for å jobbe med elbiler.  

 Det gjelder å utvikle seg hele tiden, og tilpasse seg markedet og kundenes behov. For at kunder skal kunne levere bil når som helst, jobber vi nå med å få på plass en trygg nøkkelboks, slik at det kan gjøres også utenfor vår åpningstid. 

 

Hva har vært høydepunktet til nå? 

– Et vedvarende høydepunkt er våre fornøyde kunder. Og at vi har blitt såpass flinke på feilsøk og diagnose. Vi bommer sjelden på hva som er galt med bilen. Når kunden henter den, da er symptomene borte fordi grunnproblemet er fikset. 

 

Hva har vært noen av utfordringene så langt? 

– Man må alltid følge med på et marked i stadig endring, og koronaen skapte jo usikkerhet for vår del også. Helt i begynnelsen, da det rådet litt redsel og butikkene gikk tomme for dopapir, da følte vi at vi satt litt ensomt på utstilling her i Randabergveien. Men ting ble nokså raskt noenlunde normale igjen, og pågangen og omsetningen har i helhet ikke vært negativt påvirket. 

 En utfordring, som følge av suksess, er også det å finne nok parkeringsplass til alle bilene vi tar imot.   

 

Hvilke planer har dere fremover? 

–  Å fortsette kursing og videreutvikling av kompetanse, slik at vi er klare for fremtiden. Vår ambisjon er å være Rogalands beste bilverksted. Og så Norges beste – vi har store forventninger til oss selv her! 

  

Mekaniker Adrian har åpnet en girboks og går helt ned i de minste detaljene for å finne problemet og løsningen. Høy kompetanse hos de ansatte er grunnen til at kunder kommer tilbake – eller ikke trenger å komme tilbake.

 

Når ble bedriften startet: ÅRSTALL KOMMER 

 Antall ansatte og daglig leder: 7 ansatte inkludert lærling, Roar Njærheim er daglig leder