Har klart seg gjennom krisen

Avdelingsleder Nils Hegre med Tilde og Frida i 2B på Tasta skole. Finværet har gjort gjenåpningen ekstra flott.
Del på Facebook
Avdelingsleder Nils Hegre med Tilde og Frida i 2B på Tasta skole. Finværet har gjort gjenåpningen ekstra flott.

Skolene og barnehagene har begynt å åpne igjen, og selv om det fortsatt er strenge tiltak på sykehjemmet, lempes det også litt der. Tastavis tok runden for å høre med dem om hvordan de siste månedene har vært og hva status er nå.

– Det har gått veldig bra gjennom denne perioden. Lærerne har vært veldig flinke og omstillingsvillige, og elevene er gode og disiplinerte – de tar smittevern på alvor. Til tross for alvoret ved situasjonen, har vi en god stund nå som elevene begynner å komme tilbake. Det fine været hjelper jo også på, konstaterer Nils Hegre, som er avdelingsleder for 5.-7. trinn på Tasta skole.

1. til 4. trinn har vært tilbake i et par uker, og denne uken kommer 7. trinn. 5. og 6. kommer innom i løpet av uken, og neste uke skal alle være tilbake. Dette er i tråd med instruksen fra kommunens skolesjef.

Elevene er glade for å være tilbake, og synes det hele har gått fint:

– Det gikk bra med hjemmeskole, for jeg er vant med å bruke data, og det var kjekt å være hjemme. Neste uke får vi treffe A-klassen igjen, og det gleder jeg meg til, sier Tilde i 2B.

– Det eneste som er vanskelig, er å huske på alle reglene, som å holde avstand og sånt, smiler klassevenninna Frida.

Viktig bidrag: Renholdere som Michael er avgjørende for skolenes smittevernsarbeid.

Et glimt av “skjulte helter” på Teinå skole

Da vi var innom Teinå skole, var rektor og lærerstaben opptatt med det viktige planleggingsarbeidet for å være klare til å ta imot elevene i 5. til 7. klasse. Men vi slumpet på å treffe en av dem som utfører arbeid som er avgjørende for at elevene trygt skal kunne samles i skolebygget igjen: renholderen Michael. Vaskerutinen hans har blitt mer omfattende og omstendelig enn før.

– Jeg vasker først over alt som vanlig, og så er det å gå over igjen med desinfisering, forklarer han mens han grundig tar for seg hver pult i klasserommet.

Sanne trives i «kohort 4 gul» på Vardenes skole. Det beste med hjemmeskole var å kunne ta den tiden man trenger, synes hun.

Kult i kohortene på Vardenes

“Kohorter” er noe alle skolene og barnehagene har tatt i bruk etter gjenåpningen. Kort forklart er dette grupper som er noe mindre enn de vanlige klassene, og som må holde seg adskilt. Man kan bare oppholde seg med dem som er i ens egen kohort.

– Vi er kohort 4 gul, forklarer Sanne og Eren.

Fjerdeklassingene synes det er litt fint å være i en egen liten gruppe, og fant fort oppsiden ved å ha hjemmeskole:

– Hjemme kunne jeg bruke lang tid på skolearbeidet, og stå opp når jeg ville. Det eneste som er litt dumt er at det er så stille på skolen nå, sier Sanne.

Øyvind Steffensen er vanligvis lærer lærer for 7. trinn, og har holdt undervisning hjemmefra, men han ble nylig bedt om å komme tilbake på skolen og hjelpe til – mindre og flere grupper gir behov for flere lærere.

– I starten var det spennende med hjemmeskole, men jeg er glad de ringte og ville ha meg tilbake her. Etter hvert ble det å motivere seg en utfordring for elevene i hjemmeskole, betrakter han.

Elevene på Byfjord skole setter pris på at den nye skolehverdagen innebærer mye tid ute.

Mye utetid på Byfjord skole

– Vi merker på elevene at de syntes det var kjekt å få komme tilbake hit, sier rektor Kirsti Natvik ved Byfjord skole

Byfjord følger samme plan som resten av kommunens skoler når det kommer til å ta imot elevene fra de øvre trinnene, men det er mange detaljer å få på plass:

– Som følge av mindre grupper, er alle rommene våre i bruk selv om ikke alle elevene er tilbake. Så om det blir fulle skoledager, hvor mye vi skal være innendørs og utendørs, slikt må vi finne ut av.

Kontaktlærer Anfinn Nilsen er på vei ut til storefri med elevene sine i 4. klasse, og bekrefter at alle er glade for å være tilbake.

– Det gikk greit å gå over til hjemmeskole, for alle elevene har egen Chromebook. Men man får ikke like god kontakt med hverandre via nett, så jeg foretrekker å være tilbake her.

Elevene hans er enige:

– Det var lettere å konsentrere seg om skolearbeidet hjemme, men det er veldig kjekt å få treffe venner igjen, oppsummerer Jesper i kohort 4 blå.

– Vi får være mer ute enn før, og hver torsdag drar vi på turer, smiler klassekameraten Jonathan.

Miljøterapeutene Alf Daniel Dahl og Sille Ihle har vært til stede på skolen under hele nedstengningen, og gleder seg sammen med rektor Egil Alne til gjenåpningen.

Miljøterapeutene har vært på Tastaveden også under nedstengningen

For ungdomsskoleelevene har hjemmeskolen vedvart etter at barneskolene begynte gjenåpning, men nå er tiden kommet også for dem.

– Vi tar imot alle denne uken. Som følge av smittevern deler vi klassene i mindre grupper, forklarer rektor Egil Alne, som imponert over hvordan elever og foreldre har taklet situasjonen.

Han håper å få gjort mest mulig ut av de seks ukene av skoleåret som nå gjenstår.

– Det blir annerledes, med mye smittevernsregler, men det skal gå fint. Vi ønsker, innenfor rammene, å drive skole slik vi pleier, og hele personalet har jobbet med å forberede god gjenåpning.

Ikke at skolen har vært fullstendig nedstengt: miljøterapeutene Alf Daniel Dahl og Sille Ihle har vært til stede hele veien.

– Noen elever melder seg litt ut fra det nettbaserte undervisningsopplegget, og de har vi fulgt opp, enten ved hjemmebesøk eller å ta imot enkeltelever og små grupper her på skolen, forklarer Dahl.

Han og kollegaen har erfart at flere elever enn vanlig har benyttet seg av tilbudet deres, med blant annet leksehjelp og samtaler.

– Vi har vært opptatt av å nå ut til alle, og si at vi fortsatt er her – det er alltid en voksen man kan snakke med på skolen, som kan bli med og gå en tur eller ta en samtale på benken i skolegården.

Stine Marie Peck, Jonas Aleksander Karlsen og Katrine Paulgaard-Pettersen på Tastarustå har benyttet de digitale mulighetene fullt ut, men slår fast at ingenting kan erstatte klasserommet.

Gjort mest mulig ut av digitale muligheter på Tastarustå

Stine Marie Peck, Jonas Aleksander Karlsen og Katrine Paulgaard-Pettersen er kontaktlærere på 10. trinn ved Tastarustå skole planlegger for gjenåpning, og ser tilbake på erfaringen med hjemmeskole:

– Det var en enorm læringskurve, man måtte planlegge i mye større detalj, for vi har vært opptatt av å drive fullverdig undervisning og ikke bare sende ut arbeidsplaner til elevene, forklarer de.

Lærerne mener at læring skjer best i fellesskap, så de er glade for at elevene er på vei tilbake, men gjorde det de kunne for å få mest mulig ut av det digitale opplegget.

– Vi har hatt videooppropp – eleven har måttet vise ansiktet på kamera. Og vi har hatt digitale smågrupper hvor vi har kommet inn og veiledet. Vi er heldige med at alle elevene har sin egen Chromebook, og at det digitale opplegget i Stavanger er godt utviklet. Og så har vi Jostein Kallevik og Truls Clausen Waage i IT-gruppa vår her på skolen, som har vært uvurderlige, sier lærerne.

Nå gleder de seg til å undervise på den gode gammeldagse måten igjen:

– Vi har savnet elevene våre, og de fortjener stor skryt for hvordan de har omstilt seg og akseptert situasjonen.