Fra sardiner til pizza

Svein Westlund Kristiansen viser stolt frem en av pizzaovnene som er designet og produsert i Dusavik.
Del på Facebook
Fortsatt er det arbeidsoperasjoner som gjøres manuelt. Sveiser Kim Bjørvik sveiser deler til oljeindustrien.
Smed T. Kristiansen har gått fra landbruk, hermetikkindustrien og olje til pizzautstyr. Tredje generasjon Svein og Tor leter stadig etter nye produkter. Det siste er pizzaovner.

Øyvind Ellingsen
oe-elli@online.no

Stedsnavnet Smiene kommer av at det fra midten av 1800-tallet var flere smeder der Rema1000, Kiwi og
Pizzabakeren ligger i dag.
– Min bestefar Toralf kjøpte smeden han arbeidet for i 1932. Far overtok i 1971, og da var bedriften fortsatt på Smiene. Vi flyttet ut her i Dusavik da broren min og jeg overtok i 2004, forteller Svein Westlund Kristiansen.
– Det er så mangeKristiansen, at foreldrene ga meg mellomnavnet fra mor, sier han og ler. Familien Kristiansen flyttet til Vardeneset på 70-tallet, og Tor W. Kristiansen bor fortsatt i barndomshjemmet. Svein har flyttet til Randaberg.

Svein Westlund Kristiansen viser stolt frem en av pizzaovnene som er designet og produsert i Dusavik.

Finner nye markeder og produkter
Bestefaren lagde utstyr og deler til landbruksnæringen, og var også med på sildolje-
eventyret i Stavanger. Busser var et annet produkt han var med å produsere. Da sønnen Magne overtok kom oljeindustrien til Stavanger, og smeden på Tasta så muligheter. Fortsatt er leveranser til oljeindustrien en av bærebjelkene til bedriften.
– Vi leverer mye til oljeindustrien, men vi jobber også for å finne nye markeder. Samtidig må vi ha volum på det vi lager for å tjene penger, sier smeden. Ofte er det broren Tor som får ideene til nye produkter, mens Svein er den som kan tegne og sette ideene ut i livet.
– Jeg er bedre på tegning enn broderen, men jeg har alt for stor respekt for designere til at jeg vil bruke den tittelen. Jeg pleier å si at om folk liker det jeg lager er det kjekt, men om de ikke gjør det, så driter jeg i det, sier han og ler. Det at folk liker det er det ingen tvil om. De spesielle sykkelstativene vi ser i Stavanger er solgt til byer og kommuner i hele landet.
– Jeg fikk en telefon fra Kongsberg som ville kjøpe sykkelstativer, og da lurte jeg på hvor de hadde fått vite om oss. De hadde sett oss på Facebook, forteller tredje generasjon smed. Bedriften er en av mange bedrifter som bruker Facebook i markedsføringen av nye produkter. Nå er det pizza som er det store.

Pizza er lidenskap
– Det er mange Facebook-grupper som kun handler om pizza og der stortrives jeg. Pizza er min lidenskap og da er det kjekt å lage kvalitets-
produkter til dem som lager egne pizzaer fra bunnen av, sier han.
Det har resultert i at de til nå har solgt over 10.000 av det de kaller pizzastål. Enkelt forklart legger man pizzaen på stålet i stedet for stein som legges i en varm ovn. For å få riktig konsistens og tykkelse på pizzabunnen kreves det mye varme. Det har resultert i at Smed Kristiansen også lager egne pizzaovner. En med vedfyring og en som går på gass.
– De er forholdsvis dyre, men kvalitet koster, sier Svein Kristiansen, som leder en bedrift med 21 ansatte og som omsatte for 52 millioner kroner i 2019.

Svein Westlund Kristiansen bak den siste bestillingen av sykkelstativer. Det er Sola kommune som er mottaker.

Må lære å si nei
Smed Kristiansen får mange henvendelser om å lage
spesielle ting, og noe av det morsomste er når komponist Nils Henrik Asheim kommer med ønsker om å få laget noe i stål som skal gi den rette lyden til sine komposisjoner.
– Jeg er dårlig til å si nei, men jeg må bli flinkere, for vi må tjene penger. Men det er så kjekt når jeg får laget ting som er av en kvalitet som fagpersoner setter pris på. Som et eksempel lager jeg kokkekniver, men det er ikke i et volum som skaper den rare avansen, forteller Svein Kristiansen.
Det var mesterkokken Kjartan Skjelde og Svein som sammen kom på ideen at de ville lage en kokkekniv med samme kvalitet som kokker får kjøpt fra blant annet Japan. Den ble godt mottatt i markedet at Svein Kristiansen nå lager kniven «Njord» i et nytt opplag.
– Blir det fjerde generasjon som overtar?
– Broderen og jeg har to barn hver, men de må velge selv. Jeg vil ikke presse mine egne barn, for som den ene sier – du er mye på jobb du pappa.

Pizzastålet har blitt en salgssuksess for bedriften i Dusavik. Over 10.000 er solgt, mye takket være at Jernia-kjeden selger dem i sine butikker landet rundt.
Kniven har fått navnet «Njord» og er et samarbeidsprosjekt med mesterkokken Kjartan Skjelde. Stålet er av samme kvalitet som på barberblader.