Hjemme på Byfjord skole

Kirsti Natvik er et kjent fjes for mange, men hvem er hun egentlig? Vi får innblikk i jobben som rektor og svar på om det er sant at hun sover på skolen.
Del på Facebook
- Hei, rektor! En elev lyser opp når hun får øye på rektoren sin, og rektor Kirsti smiler og hilser tilbake. Kirsti Natvik trives i rektorrollen på Byfjord skole. Møtene med elevene gir ekstra påfyll og energi i jobben.

Per Jarle Marsli – tips@tastavis.no

 

Det lå nok i kortene hele tiden at Kirsti skulle bli lærer og skoleleder på Tasta. Hun vokste opp på Vardeneset, og fullførte videregående i Stavanger. Nygjerrigheten i henne førte henne til USA ett år, før hun returnerte til Norge. Lærerskolen på Stord og i Bergen ble hennes studievalg, og da samboeren (nå ektemannen) skulle fullføre sine studier i Oslo, pakket de og flyttet over fjellet. Her hadde hun en fin tid på Manglerud skole, men Vestlandet lokket henne tilbake. Denne gangen hjem til Stavanger for godt. Først til Våland, så til Tasta.

Yrkeskarrieren er på mange måter den samme historien. Første lærerjobb i Stavanger var på Kvernevik skole, før Teinå skole fikk henne tilbake til bydelen. På tampen av foreldrepermisjon med barn nr. 3 kjente jeg meg veldig klar for nye utfordringer, men helst innen skolen. Skoleledelse virket veldig spennende. Før tanken var tenkt ferdig ble det ledig stilling på Tasta skole som avdelingsleder, og den var hun så heldig å få.Det ble en bratt, men spennende læringskurve for en fersk avdelingsleder kombinert med at hun samtidig måtte ta obligatorisk utdanning i skoleledelse, den såkalte rektorskolen.

Når savnet etter elevene blir for stor: Det å ta steget inn i ledelse betyr samtidig at du kommer lenger bort fra elevene. Heldigvis er det naturlig for både elever og rektor at hun kommer på besøk.

Med en 1-åring i barnehage og de to eldste i småskolen ble det nok å henge fingrene i. Travle, men gode og lærerike år å se tilbake på, mimres hun.
Lederoppgaver og mer ansvar gav mersmak. -I 2013 begynte jeg som rektor på Auglend skole. Selv om jeg trivdes utrolig godt på Auglend i Hillevåg bydel, kjente jeg en sterk dragning mot Tasta. Da det etter hvert ble lyst ledig rektorstilling på Byfjord i 2018, kjente jeg at jeg måtte søke. Plutselig var jeg tilbake i min egen bydel, og her på Byfjord føler jeg at jeg har landet, sier Kirsti med et smil.

Hvorfor ønsket hun å være rektor?
Å bygge gode relasjoner og skape trivsel og mestring er en kjerneoppgave i skolen. Det er min jobb å sørge for å løfte dette arbeidet til hele skolen – sammen med utrolig dyktige ansatte og ikke minst gode og engasjerte foreldre på laget. Jeg er heldig som har det, og det er en viktig energikilde i seg selv. Det kjekkeste med jobben er uten tvil alle små og store møter med elevene.  – Og alle de fine folkene jeg jobber sammen med. En
kaffedrøs med en kollega om smått og stort, eller en fagsamtale med noen lærere. Ingenting varmer derimot mer enn å bli møtt med «hei, rektor!» fra elevene i korridoren, eller når de vinker ivrig når vi passerer hverandre, sier hun med et smil. 

Synlig rektor: Kirsti tar gjerne på seg vesten og går “vakt” ute i skolegården. Slik blir hun bedre kjent med elevene og de blir mer kjent med henne.

Visjon og mål
Min viktigste jobb er å bidra til en skolehverdag preget av fellesskap, læringsglede og utvikling for både små og store. Jeg brenner for visjonen vår: «Vi oppdager muligheter.» Den har vi hatt lenge før min tid, og jeg forvalter den videre med respekt. Visjonen sier alt om hva vi ønsker å være som skole. Den handler om å se mulighetene i hvert enkelt barn, i hver situasjon og i hver dag vi har sammen. Når vi er nysgjerrige og åpne for å se løsninger i stedet for begrensninger, skaper vi et miljø der både elever og ansatte får vokse. Mitt ønske er for alle på skolen – små og store – at de skal få oppleve at de har noe å bidra med, og at de kan gjøre en forskjell. Kirsti sin personlighet der hun søker det nære, men hele tiden er nysgjerrig på det som er rundt seg kommer frem i alt hun har gjort og det hun står for.

Hva er det morsomste som har skjedd mens hun var rektor?
Det skjer så mye kjekt i skolehverdagen, men det må være når voksne tør å gå ut av komfortsonen for å gi elevene noe å le av og undre seg over. Det er både givende  og ikke minst løye! I forbindelse med temauke om gleding laget to lærere en filmsnutt om alt det løgna de voksne på skolen gjorde etter undervisning og skoletid. Vi fikk mye å le av, og ikke minst var det fantasifulle skuespiller-talenter som kom frem. Filmen viste vi til elevene, der de blant annet fikk se rektor sovende på kontoret i soveposen. En god stund etterpå fikk jeg spørsmål om det faktisk var sant at jeg og Kristine, skolekonsulenten vår, pleide å overnatte på kontoret?  Elevene trenger å se at de voksne på skolen tør å by litt på seg selv. Det er viktig å tøyse og tulle av og til!

Litt pause i en travel hverdag: Kirsti har en travel jobb med mye ansvar. Det å ta seg litt pauser i løpet av dagen, yoga og svømming er med på å gi henne nødvendig balanse til å trives i jobben.

Er foresatte mer krevende nå enn før?
Jeg opplever at de aller fleste foresatte ønsker å bidra på en positiv måte. Når vi får til en god og tillitsfull dialog, blir det også enklere å løse krevende saker. Kirsti trekker også frem at skolen har et solid og velfungerende FAU og SU som over lang tid har utarbeidet god praksis for hjem/skole-samarbeidet. For meg er det viktig å understreke at vi er helt avhengige av et godt samspill med engasjerte foresatte for å lykkes med elevenes læring og trivsel. Når de økonomiske rammene i skolen nå strammes inn, som vi merker ekstra godt nå, blir det enda viktigere at vi har en felles forståelse av hvilke oppgaver skolen skal ivareta, og hvilke forventninger foresatte, med rette, kan ha. Skolen må ta initiativ til et godt samarbeid, slik at det blir tydelig, forutsigbart og konstruktivt for alle parter.

Mye som skjer på Byfjord!
Kirsti smiler, ler og byr på seg selv i intervjuet. Blokka til journalisten begynner å bli full, men et lite avslutningsspørsmål om det er noe annet hun vil trekke frem på skolen sin stilles til slutt. Her er ikke rektoren vanskelig å be!

-Noe av det elevene våre og vi ansatte setter pris på ved Byfjord, er annerledesdager som gir skolehverdagen liv og farge. Kirsti trekker pusten, før hun utdyper. Skolen handler ikke bare om fag – den handler om fellesopplevelser som gir minner som varer. Hos oss betyr det alt fra ulike fellessamlinger der elevene får øve seg på å stå på scenen, musikaloppsetninger, sirkus, og samarbeid med kulturskolen. Kirsti har selv hatt gleden av å spille i korps og sunget i kor, og vet derfor hvilken verdi musikk kan ha i et menneske sitt liv.

-Snart skal vi ha den årlige Grunnskolens kveld og da får vi vist fram noe av det flotte vi jobber med på de ulike trinnene  – til foreldre, søsken, besteforeldre og andre som står elevene nær. I år handler temaet om 200-årsjubileet for utvandringen til Amerika. Foreldrene våre bidrar sterkt med tilrettelegging og kafe. Dette er forresten ett av mange fine hjem-skole-samarbeid som vi har på skolen vår. Opplevelser på slike annerledes dager bygger Byfjord-identitet og tilhørighet. De gir elevene mestring på andre arenaer enn i klasserommet, og det skaper stolthet – både hos barna og alle de fantastiske ansatte som tilrettelegger og brenner for dette.
Det er slike øyeblikk som minner oss på hvorfor vi jobber på Byfjord skole.

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker