Per Jarle Marsli-tips@tastavis.no
Tastarustå skole til Arbeidstilsynet, så skal vi forklare litt mer. Kanskje ender denne historien opp som en gladsak likevel. Lærer Lisa Fiskum ved Tastarustå skole har tatt det populære TV-konseptet «Forræder» og gitt det en kreativ vri, spesielt tilpasset arbeidsmiljøet blant de ansatte og ledelsen. Initiativet har på kort tid skapt et betydelig engasjement og mye spenning på arbeidsplassen.
– De fleste ville være med, så nå må vi drepe ganske mange om gangen for å rekke finalen, smiler Lisa lurt.

Sosialt å være «Forræder»
Ideen til det sosiale på funnet oppstod da en kollega av Lisa Fiskum var på flyet til Spania. Hun snakket med en annen lærer som hadde gjort noe tilsvarende, og det la grunnlaget for “Forræder på Tastarustå”.
– Jeg liker godt å finne på slike sosiale ting for kollegaene mine, og denne ideen tente jeg på med en gang. Nå ser jeg TV-serien for å fylle på oppdrag, og så tenker jeg ut mine egne ideer i tillegg. Det er veldig travelt, men enda kjekkere, sier Lisa “Hansen”. Hun har fått etternavn etter Mads Hansen som leder programmet på TV2.
Dette interne spillet varer i to uker og drives gjennom den såkalte «Digitale Rådsalen». Hver dag må deltakerne stemme via Google Forms (nettplattform) for å gjennomføre en «forvisning». For å øke engasjementet og sikre en gjennomtenkt prosess, kreves det at de ansatte også skriver en begrunnelse og deltar i diskusjoner knyttet til hvem de mistenker. Drapene skjer i etterkant, slik at det kan avsløres neste morgen.
-Selve rådsalen pågår fra klokken 16 til kl.21. I arbeidstiden har vi oppdrag som gir hint og sølvbarer. De løser vi i friminutt og andre pauser i løpet av dagen.
Elevene får undervisningen de skal ha, men merker likevel at de voksne “spiller spill”. Når vi voksne plutselig løper i gangene, står og diskuterer litt i skjul eller snakker om hvem vi skal stemme ut, så vekker det jo en interesse hos elevene. Ut fra det vi vet så synes de det er spennende, og setter pris på at vi voksne har det kjekt på jobben. Lisa har tidligere laget “Escape room” og andre påfunn for elever og ansatte, så de er vant med at det skjer kjekke ting på skolen.

Bør vi være bekymret?
-Dette er utelukkende positivt, utbryter rektor Margrethe! Spillet fører til at ansatte som ikke jobber så tett sammen plutselig har et felles oppdrag eller må drøfte noen andre i jakten på foræderne. Det styrker samholdet, gir en felles opplevelse, og som en ekstra bonus så smitter gleden over på elevene. Dette heier vi på! Selv hevder hun hardnakket at hun er lojal. Skolekonsulenten Anne virker ikke overbevist, men nikker høflig. Kanskje hun må foreslå at rektor skal stemmes ut i kveld?
-Å, nei! Nå begynner det! Klokken har slått fire og avdelingsleder Anne Katrine Mæland får melding på
telefonen sin. Chatten er i gang. Spillrommet er åpent, og da begynner det raskt å tikke inn meldinger. Mange meldinger. Kanskje om deg? Da må du være forberedt på å svare. Forsvare hvorfor du gikk tidlig fra lunsjen. Hvorfor du sa det du sa, eller gjorde noe annet “suss” (mistenkelig) som de unge sier. En forræder er allerede tatt, men hvem er den neste?





