Politibetjentene Aleksander Larsen Naley og Andreas Rafoss Kverneland har de siste ukene gjennomført fartskontroller ved skolene på Tasta. De er fornøyde med at farten har gått ned, men fortsatt er det for mange som kjører for fort.
Øyvind Ellingsen
I februar i år vedtok Stortinget nye botsatser, som gjør at det merkes om en blir tatt for å kjøre for fort. 12.100 kroner er prisen en må betale om en kjører i 60 km/t på Gjerdeveien som er skiltet med 40 km/t, og viser speedometeret over 60 ryker førerkortet og en får tre prikker.
Dyrt å kjøre for fort
– Vi merker at farten har gått litt ned på de som blir tatt, men fortsatt er det for mange som er for harde på gasspedalen. Som alltid ved skolestart gjennomfører vi Aksjon Skolevei. Da prioriterer vi fartskontroller på skoleveiene, forteller Aleksander Larsen Naley. Han bor på Tasta, og kjører daglig forbi skolene.
– Et annet vedvarende problem er at alt for mange bruker mobilen bak rattet. En skulle tro at når stadig flere kjører nyere biler at det ville vise på antallet som blir tatt for ulovlig mobilbruk, men nei, det er stadig et problem, sier Andreas Rafoss Kverneland. Boten for å bruke mobilen bak rattet er så mye som 9.700 kroner.
Elektriske sparkesykler
Mens vi intervjuer politibetjentene ved Tastarustå skole observerer Naley en sparkesykkel med to ungdommer. Han plukker frem en fløyte og blåser – ungdommene reagerer øyeblikkelig og går av sykkelen.
– Det er et økende problem. At ungdom ikke respekterer lover og regler for motoriserte sparkesykler. Det er ikke uvanlig at vi ser både to og tre på samme sykkel, og vi tar stadig sykler som er trimmet. Senest i forrige uke observerte jeg en sparkesykkel som kjørte nærmere 70 km/t. Det er livsfarlig, sier Kverneland. Han ber foreldre være observante på at barna ikke trimmer den elektriske sparkesykkelen. – Ikke være naive, for til og med gullungen kan finne på å trimme sykkelen. Ungdom finner oppskriften på sosiale medier, og derfor må foreldrene følge med, mener Kverneland.
12 års aldersgrense
– Alle under 15 år skal bruke hjelm og det er 12 års aldersgrense for å bruke motoriserte sparkesykler. Og alle foreldre må tegne forsikring på elsparkesykkelen. Det går under kategorien motoriserte kjøretøy, og da er det krav om ansvarsforsikring, forteller Naley.
Mange som starter på videgående skoler tar moped, eller lett motorsykkel sertifikat. – Vi kommer til å ha kontroller på de videregående skolene utover høsten, for vi avslører mange som trimmer mopedene og motorsyklene. Vi oppfordrer foreldrene til å ta en kikk på podens moped – har den eksospotte uten innhold er den ulovlig, og boten er 7.800 kroner og tre prikker i førerkortet. Det er det ikke verdt, mener Naley.
Vi skriver snart september og høstmørke kommer fort. – Nå er det tid for å sjekke syklene for at de har lys foran og minst refleks bak, sier Kverneland.