På tross av høye renter og strømpriser ble julehandelen på Tastasenteret meget bra – bedre enn i fjor.
Tekst og foto: Øyvind Ellingsen
Januar er utsalgsmåneden, men julehandelen gikk over all forventning i butikkene på Tastasenteret.
– Vi har helt siden åpningen i april ligget cirka 25 prosent over budsjettet, men desember ble det 50 prosent over budsjett, og vi har tatt høyde for økt omsetning i desember. Julemåneden er i utgangspunktet bra på alle vinmonopol, men at vi skulle få en så stor omsetning var litt overraskende, sier Torfinn Jåsund som er butikksjef på Vinmonopolets utsalg på Tastasenteret. Han tror mye kan skyldes gode parkeringsmuligheter. – Det kan være at kundene opplever mer parkerings kaos på andre kjøpesenter under julehandelen, sier Jåsund.
Ny Elkjøp butikk
Elkjøp-kjeden har med sine 1260 kvadratmeter blitt den største butikken på senteret. Butikksjef Andreas Vevatne har ansatt 27 personer fordelt på 11 årsverk før han åpnet Elkjøp-butikken en måned før jul – han er fornøyd med juleomsetningen.
– Vi er blitt godt tatt imot av de andre butikkene, senterledelsen og ikke minst kundene. Vi føler oss virkelig velkommen, sier butikksjefen. Han er gledelig overrasket over juleomsetningen – på tross av de ikke har annonsert åpningen av ny butikk. – Vi skal ha den offisielle åpningen senere denne måneden, sier Vevatne.
Gavefavoritten i år ble Airfryer, en kjøkkenmaskin som steker maten uten olje. – Vi gikk nesten tomme, men vi har fortsatt noen på lager om det er noen som trenger. Andre gaver som lå under juletrærne er baderomsutstyr, som elektronisk utstyr til hår og styling eller skjeggtrimmer til menn, forteller butikksjefen.
Elkjøp har et varesortiment som tidvis krever transporthjelp – det er ikke like lett å ta en vaskemaskin under armen.
– Vi har to parkeringsplasser ved vareheisen til vareutlevering, og da får kundene utlevert varene med bilen lett tilgjengelig. I tillegg er det 500 gratis parkeringsplasser på senteret, og det blir sjelden fullt, sier Vevartne.
Lite gavekort
Trud Negård er butikksjef hos Instinct Menswear, også hun er fornøyd med julehandelen.
– Julesalget ble kjempebra målt mot fjorårstallene. Det virker ikke som folk sparte på julegavene, på tross av høyere renter og strømregninger, sier Trud Negård. Hun forteller at årets trend var det som går under navnet casual klær, eller plagg vi bruker til både jobb og fest.
– Det ble mye salg av klær som kan brukes på jobb, fritid og festlige anledninger. Det typiske julebordantrekket fikk ikke samme salgsvolum, sier butikksjefen. På spørsmål om hun merker økt salg av gavekort, så lenge det er salg etter jul svarer hun. – Nei, egentlig ikke. Det ble selvsagt mye bytting i romjulen, men ikke så mange gavekort, sier en fornøyd butikksjef.