Månedens bedrift: Smeig

Del på Facebook
Deilige sommerdager på sørlandet er inspirasjonen bak navnet på klesmerket.

Klær til å finne på noe gøy i

Da Helen Knutsen og samboeren lette etter t-skjorter med god kvalitet, enkelt design og en overkommelig pris, og ikke fant noe de likte, tenkte de: Hvorfor ikke bare lage dem selv? Slik ble klesmerket Smeig til. 

 

Hva driver bedriften med?

– Vi driver klesmerket Smeig, med inspirasjon fra smeigedager på sørlandet. En smeigedag er rett og slett en solfylt og varm sommerdag, og Smeig er et klesmerke som oppfordrer folk til å bruke fine dager på å komme seg ut og finne på noe gøy. Vi mener at hvis vi alle er opptatt av dette vil det dukke opp øyeblikk, minner og muligheter som ellers kanskje ikke hadde oppstått.

 

Siden ideen om klesmerket ble til i februar 2018, har vi lansert tre kolleksjoner, og jobber nå med vår fjerde kolleksjon. Til nå har vi fokusert for det meste på gode basicplagg som ulike T-skjorter og hettegensre, men har også laget badeshorts og sokker. 

 

Hvordan har bedriften endret seg fra begynnelsen til i dag?

– Vi produserer nå i mye større volum på kolleksjonene våre. Vi har fått innpass hos store, anerkjente fabrikker, hvor vi får plagg i kvalitet på høyde med store internasjonale merker. Vi har byttet til bomull fra bærekraftsprogrammet BCI,  som både er bedre for miljøet og bøndene. Fra å bare selge via hjemmesiden vår, har vi kommet inn i en fysisk butikk. 

Samtidig ønsker vi å utfordre butikkformatet med kreative pop-up shop løsninger, som for eksempel flytende butikk. 

 

– Vi har også fått tak i Volkswagen Beach Buggy fra 1967 som fungerer som promoteringsbil, samt en flytebrygge som vi hadde pop up shop på i sommer. Vi gleder oss til fortsettelsen og nye ideer!

Helen Knutsen er halvparten av duoen bak klesmerket Smeig.

Hva har vært høydepunktet til nå?

– Det store høydepunktet har vært å få solgt inn klesmerket til en fysisk butikk, og suksessen det har resultert i. Smeig er nå det mest solgte merket hos butikken!

 

Hva har vært noen av utfordringene så langt?

– Klesbransjen er en tøff bransje med hard konkurranse, da det finnes så mange forskjellige merker. Å være et helt nytt merke som ingen har kjennskap til har til tider vært utfordrende. Vi produserer i mye mindre skala enn de store aktørene, noe som igjen gir oss mye høyere kostnader til produksjon. 

 

– Men det å produsere klær av god kvalitet, som faller i smak hos forbrukeren, gjorde at ballen begynte å rulle. I starten var det gjerne familie og venner som gikk med produktene og snakket varmt om oss, men siden har ringvirkningene blitt større og større. Det er en interessant følelse å se noen du ikke kjenner gå med ditt produkt på gata. Da føler jeg at vi har gjort noe riktig. 

 

Hvilke planer har dere fremover?

– Nå er vi godt i gang med vår fjerde kolleksjon, som blir lansert våren 2020. Men vi skal ikke se bort ifra at det dukker opp noen nye produkter før juletider, som kan være en utmerket julegave! Vi fortsetter samarbeidet vårt med Sup&Stup, Norges største vannsportfestival. Og så håper vi at vi blir å se i flere butikker neste år.

 

Når ble bedriften startet: 2018

Antall ansatte og daglig leder: Ingen ansatte foreløpig. Helen Knutsen og Vidar Windsland eier 50 prosent av selskapet hver.

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker