Hvorfor kjører flybussen bare fra sentrum og til Sola?, undrer flere seg. En av dem som kan tenke seg å se bussen på Tasta er Bjørn J. Johannesen.
– Det er helt klart at en flybuss her hadde gjort seg. Vi er en stor bydel og jeg forstår ikke hvorfor det ikke er flybuss som kjører en rute via denne bydelen, sier Johannesen til Tastavis.
Vi sitter på Wayne’s Coffee, på uteserveringen på Tasta. Det er faktisk en ganske varm høstdag. Busser kjører forbi, noen går på mens andre går av, de grønne bussene. Det er ingen hvite busser av type flybuss som kjører forbi. De har nemlig ikke ruter på Tasta eller for så vidt i andre bydeler.
– Jeg snakker for meg selv, men jeg er ganske sikker på at det er flere enn meg som savner et slikt tilbud her i bydelen. Husk at vi bor over 15.000 personer her på Tasta og da mener jeg det burde vært mulig å få til noe, fortsetter han forholdsvis ivrig.
Positivt for alle
Johannesen er en aktiv pensjonist, men reiser en del ennå, som han gjorde da han var arbeidskar. Alternativet i dag er enten en taxi til flyplassen, eller buss som minst skal innom sentrum først.
– For meg så koster en taxi til Sola minst 500 kroner, og når man skal hjem igjen også blir det fort dyrt.
Tidligere har Johannesen tatt det opp med medlemmer i bydelsutvalget. Han har skrevet brev til fylkeskommunen, Boreal og til Avinor.
– Flere er positive, men fra å være positive til å la det bli en realitet er en annen, sier han.
Han er usikker på hva som skal til, men det er Boreal som har ansvaret for flybussene til Sola. Det er der man setter opp rutene. Rutene som i dag har to ulike alternativer. Johannessen vil se flere muligheter, for eksempel en rute som kjører Tasta, Randaberg og Kvernevik på sin vei til Sola.
Avlastning for trafikken
– Jeg mener ikke vi skal ha flybuss her hver eneste time, men tenk om vi hadde hatt muligheten for eksempel annenhver time eller hver tredje time. Det ville gitt et mye bedre tilbud enn vi har i dag. I tillegg må de involverte se at det også gir en avlastning på trafikken. Man ønske at det skal reises kollektivt, men da må vi ha muligheten til det – også i bydelene, fortsetter han.
Johannesen ser for seg at et aktuelt stoppested på Tasta er en av holdeplassene utenfor senteret.
– Det ville kanskje vært mest naturlig, men det vet nok kanskje andre bedre enn meg. Det viktigste i mine øyne er at noen tar opp hanske og ser mer på dette. Jeg er ikke politiker, men en litt engasjert innbygger her på Tasta. Kanskje bydelsutvalget skal ta dette som en av sine gode saker fremover?, spør han seg.
På Tasta Senter er de positive til innspillet.
– Det hadde vært positivt med flybuss. Som et miljøbygg så er vi opptatt av at kollektivalternativer skal bli bedre i denne regionen, sier senterleder Britt Iren Osmundsen til Tastavis.