Byfjord Typhoons

Del på Facebook

Byfjord skoles TeknoLab representerte Tasta med ”Byfjord Typhoons” under FIRST Lego League på Vitenfabrikken. 

VITENFABRIKKEN, SANDNES (Tastavis.no):

Den niende utgaven av FIRST Lego League gikk av stabelen på Vitenfabrikken i dag. For tredje år på rad er den regionale finalen her i distriktet den største i Norge.

Vitenfabrikken satte besøksrekord i tillegg: mer enn 1500 var på Vitenfabrikken i dag.

Byfjords 5. trinn og deres helt nye TeknoLab representerte Tasta med ”Byfjord Typhoons”, et sinnrikt overvåkingssystem, og et system som blant annet gjør vann om til gele ved en naturkatastrofe. I tillegg hadde Byfjord laget en robot, og de presenterte oppgaven både en og to ganger til ulike dommere.

De ni elevene fra Byfjord var aller yngst blant de 32 lagene (362 påmeldte, og ny deltagerrekord) fra blant annet Egersund, Sandnes, Stavanger og Årdal. Elevene representerte hele skolens 5. trinn i dag. De hadde med seg tre lærere; Espen Mills, Tor Asbjørn Haga og Dagfinn Leines. Foreldre og søsken stilte også.

Det ble medalje og hederlig dommeromtale til Byfjord, men de nådde ikke helt opp i finalene i konkurransen. To måneder med jobbing med de ulike oppgavene er kanskje litt for kort tid.

Yngst av alle: Byfjords TeknoLab og «Byfjord Typhoons». Foto: Bjørn Nibe.

– Vi har hatt en kjempekjekk dag på Vitenfabrikken, selv om ikke alt fungerte helt som vi ville. Vi møtte på Byfjord skole klokken 07.45 i dag, sier Byfjord-elevene Erlend Edland, Jakob Furhovde Aarefjord, Alf Sigurd Skartveit, Sunniva Erg, Malin Stokka, Lotte Pedersen, Anders Meling Skjervik, Ivo Espeland dos Santos og Steinar Clausen.

MODELLEN: «Byfjord Typhoons». Unge og ivrige forskere fra Byfjord representeret Tasta.

Malin Stokka og Lotte Pedersen har jobbet godt som markedsførere for ”Byfjord Typhones”. I tillegg til mye annet PR-arbeid, tok de kontakt med Tastavis fredag.

Ole Jørgen Østensen var prosjektleder for årets First Lego League sammen med Eirik Jåtten (som også var konferansier).

– Dommerne, 24 i tallet, bedømmer lagene i flere kategorier; teori (forskning), lage og programmere en robot, markedsføring, samhandling og innsats. Beste lag kåres etter en helhetsvurdering, sier prosjektleder for årets First Lego League, Ole Jørgen Østensen til Tastavis.no.

Østensen er lærer på Tananger ungdomsskole, der underviser han i matematikk og naturfag. Skolen på Tananger har hatt TeknoLab siden 2009.

– Bak avansert teknologi er det mye lek, utforsking, prøving og feiling, analysering, vurdering og samhandling. Enkle løsninger er ofte de beste løsningene, sier Østensen.

Om FIRST Lego League (FLL):
FIRST Lego League (FLL) ønsker å bidra til å øke interessen for realfag og teknologi ved å utfordre deltagerne gjennom reelle problemstillinger med en arbeidsmetode som man arbeider under i det virkelige arbeidslivet.

FLL innbefatter personlig og faglig utvikling gjennom samarbeid og praktisk læring mot et felles mål.
FIRST Lego League er en årlig kunnskaps- og teknologiturnering for barn og unge.

Det er stiftelsen FIRST Scandinavia som står bak FLL i Skandinavia. Hvert år kommer et nytt og inspirerende oppdrag med et samfunnsrelevant tema. I oppdragene finnes ingen fasitsvar, lagene kan arbeide fritt, bruke sin oppfinnsomhet og kreativitet og selv velge hvor stor innsats de skal legge i prosjektet.

Om TeknoLab
Aktiv læring står som den grunnleggende tanken bak prosjektet. En TeknoLab består derfor av undervisningsutstyr som gjør at elevene kan prøve ut prinsipper og ideer innen teknologi, matematikk, mekanikk, design, data og elektronikk osv. Eleven skal være i sentrum for læringsprosessen, og ikke passiv deltaker slik undervisningen i norsk skole tradisjonelt har vært lagt opp.

TeknoLab skal gi økt grad av såkalt individuelt tilpasset undervisning, som kanskje er den utfordringen som flest skoler i dag sliter med å innfri. Hver enkelt elev skal inspireres til å utforske problemstillinger innenfor realfag og teknologi, ut fra sine egne ressurser og kunnskap. Med en TeknoLab på skolen får lærerne og elevene tilgang til hjelpemidler som muliggjør en slik aktiv læringsprosess.

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker